בכל ילד חבוי ניצוץ. התפקיד שלנו הוא לגלות אותו.
ניצוצות חבויים היא תכנית פיתוח מקצועית לצוותים החינוכיים המקנה להם ידע, כלים ותמיכה כדי להתמודד עם האתגרים והמציאות המשתנה ולהצליח למצוא את הניצוצות החבויים בכל ילד.
תארו לכם מציאות שבה לצוות החינוכי הייתה היכולת להבין באמת כל תלמיד ותלמידה בכיתה ואת הכלים הנכונים כדי לקדם אותם ולהעניק להם את התמיכה המדויקת שהם זקוקים לה.
בימים אלו, כשמערכת החינוך מתמודדת עם השפעות הקורונה והאתגרים הרבים הניצבים בפניה, נדרשת תכנית ייחודית והוליסטית המספקת לצוות החינוכי כלים מותאמים וליווי שיאפשרו להם לחזק את החוסן האישי, החברתי והלימודי של כל תלמיד ותלמידה.
התכנית מספקת פיתוח מקצועי בליווי הנחייה בתוך כותלי בית הספר, מתוך אמונה שכל ילד הינו ייחודי ובעל כישרונות, תחומי חוזק ואתגרים, ושבידי הצוות החינוכי יש את היכולת והידע לטפח את הניצוץ החבוי בתוך כל תלמיד ותלמידה, אשר יאפשר לכלל התלמידים אקלים חינוכי טוב יותר.
זאת ועוד, התכנית מאפשרת את ההבנה וההכרה באתגרים היומיומיים של לחץ, שחיקה, ודרישות בלתי פוסקות המוטלות על הצוות החינוכי, ומציעה תמיכה, כלים וקהילה תומכת ומצמיחה.
ניצוצות חבויים היא תכנית לימודים חדשנית המותירה את הידע בתוך בית הספר ומאפשרת לתלמידים ולצוות החינוכי הבנת עומק של מגוון הלומדים, פיתוח מסוגלות של הצוות החינוכי ויצירת תרבות ושפה בית ספרית המבוססת על חיפוש משותף ומתמיד אחרי הניצוצות החבויים של התלמידים והצוות באווירה של הכלה וקבלה.
כיצד עושים זאת? באמצעות התוכנית החדשנית ניצוצות חבויים
תכנית ניצוצות חבויים מופעלת ומנוהלת על ידי האגודה לקידום החינוך.
בשנת 2013 חברו האגודה לקידום החינוך וארגון Hidden Sparks האמריקאי לפעילות חינוכית משותפת, שמטרתה ליצור סביבה לימודית מאפשרת ומעצימה לכל התלמידים.
התכנית פועלת בלמעלה מ- 120 בתי ספר ברחבי ארה"ב, ובישראל השתתפו בתוכנית בהצלחה למעלה מ-15 בתי ספר מכל המגזרים- ממלכתי, ממלכתי דתי, חרדי והמגזר הערבי מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים בשש רשויות שונות.
עקרונות תכנית ניצוצות חבויים
חיפוש אחר "ניצוצות חבויים"
כל ילד הוא יחיד ומיוחד, בעל כישורים אישיים, חוזקות ואתגרים. אנו מאמינים בטיפוח הייחודיות, הניצוץ החבוי בכל ילד, תוך שיתוף התלמידים בגילוי סגנון הלמידה וההתנהגות הייחודיים שלהם.
ההתייחסות לצרכים הייחודיים יוצרת תחושת אופטימיות לגבי הלמידה והצמיחה העתידית ומאפשרת לכל ילד למידה אפקטיבית.
שימוש בתצפיות, תיאורים ורפלקציה
הצוות לומד כיצד לערוך תצפית בשיעורים, תיאור ורפלקציה. בית הספר רוכש שפה תיאורית ומדייקת, תוך שימוש ב"עדשות הלמידה": אקולוגיה, נוירו-התפתחות וטמפרמנט.
הרפלקציה מאפשרת הבנה עמוקה של תהליכי ההוראה והלמידה. המודעות של המורה והתלמיד לגבי סגנון הלמידה וההתנהגות הייחודיים מאפשרת למורים ליצור פתרונות לצרכים מגוונים של תלמידים.
שיתוף פעולה
מחויבות לשיתוף פעולה בכל הרמות: בין מורה לתלמיד, בין מורה להורים ועבודת צוות בין-מקצועי בתוך ובין בתי ספר.
שיתוף פעולה בין כל הגורמים המכירים את התלמיד משפר את היכולת להבין את הצרכים ואת הפתרונות המתאימים לכל תלמיד ומעצים את היכולת לעזור לכל תלמיד להצליח.
פיתוח מקצועי – קהילות לומדים
כל אחד מסוגל להשתנות ולצמוח. דרך משמעותית לעזור לתלמידים לצמוח היא לפתח קהילות של לומדים בקרב המורים, בתהליך רב-שלבי וארוך טווח.
תהליך כזה גורם לצמיחה מקצועית של מורים, ולפיתוח משאבים בתוך בית הספר.
הצוות שלנו
דבי נידרברג, מנכ"לית ומייסדת Hidden Sparks
משמשת גם כמנהלת תכנית לפיתוח מקצועי במגזר החרדי בניו-יורק, עבור קרן George Rohr. בעבר הייתה המנכ"לית של Nash Family Foundation , שם עזרה ליצור את מדיניות הקרן, סייעה בהקמת תכנית Kosher City Harvest בניו יורק, וייסדה את מוזיאון הילדים היהודי.
רוקסנה ניימן, המנהלת הפדגוגית של ״ניצוצות חבויים״ בישראל
בעלת תואר שני בייעוץ חינוכי ועוסקת בטיפול קוגנטיבי-התנהגותי, אבחון כישורי למידה ואימון לבעלי קשיי קשב וריכוז. שימשה כמפקחת על היועצות במחוז ירושלים, ומפקחת ארצית באגף לקויות למידה. במסגרת תפקידה פיתחה את תפקיד המת"ל (מעריך תפקודי למידה) בבתי הספר כחלק מתכנית אל"ה. כמו כן, מלמדת בתוכניות להכשרת מורים ומנהלת את מרכז התמיכה בקריה האקדמית אונו.
עדן ישראלי, מנהלת פיתוח למידה באגודה לקידום החינוך
הקימה ומנהלת את מרכזי התמיכה "נאות למידה" עבור תלמידי מוסדות האגודה לקידום החינוך. מנהלת את תכנית "ניצוצות חבויים" באגודה לקידום החינוך ומשמשת כמאמנת בכמה בתי ספר. בעלת יותר מעשרים שנות ניסיון בטיפול והוראה של תלמידים עם קשיי למידה והתנהגות. שימשה כמדריכה מחוזית במשרד החינוך וכמומחית תחום טיפול בקשיי התנהגות.
קלייר וורצל, מנהלת פדגוגית של תכנית Hidden Sparks בארה"ב
ניהלה את תכנית הפיתוח המקצועי בביה"ס צ'רצ'יל וכן את תכנית All Kinds of Minds בבתי ספר ציבוריים בניו-יורק. במשך 17 שנים לימדה ב Bank Street College, שם הייתה ראש המחלקה לחינוך מיוחד. במהלך 30 השנים האחרונות עבדה עם מורים במערכת החינוך הציבורית בעיר ניו-יורק, פרסמה ספרי הדרכה למורים, מאמרים וסרטי הדרכה.
איימי דובר, רכזת תכנית ניצוצות חבויים בישראל
בעלת ניסיון של 20 שנה בניהול וריכוז תכניות למידה וחינוך בלתי פורמלי לצד עבודה התנדבותית עם ארגונים חברתיים למען צדק חברתי בישראל, קנדה, מרכז אמריקה ואפריקה.
לאיימי תואר ראשון בספרות אנגלית ותקשורת מאוניברסיטת יורק ותואר שני בפדגוגיה ולימודי תרבות מהמכון החינוכי באוניברסיטת טורונטו.
בנוסף, היא מטפלת מוסמכת בפוטותרפיה באמצעות צילום, כתיבה ותיאטרון מזה 17 שנה. ב-8 השנים האחרונות משמשת גם כרכזת פרויקטים מיוחדים בקרן חנן עינור ותומכת בסטודנטים יוצאי אתיופיה באקדמיה.
אודות עמותת "Hidden Sparks"
ניצוצות חבויים הינו ארגון ללא כוונת רווח, שמטרתו לעזור לילדים בעלי שונות לימודית לממש את הפוטנציאל שלהם בבית הספר ובחיים. עמותת Hidden Sparks נוסדה בשנת 2005, ומאז היא בונה תכניות לפיתוח מקצועי בבתי ספר יהודיים בארה"ב ותומכת בהן.
צוות העמותה כולל אנשי חינוך מובילים, מומחים בלמידה, פסיכולוגים, מנהלי בתי ספר ואנשי פיתוח פדגוגי. עמותת Hidden Sparks זכתה בשלושה פרסי Slingshot בזכות היותה ארגון יהודי חדשני, וכן זכתה בפרס למצוינות בחינוך יהודי: "Covenant .Signature Grant" .
לאתר העמותה - לחצו כאן >>לפרטים נוספים על "ניצוצות חבויים" ועל מגוון התוכניות השונות הזמינות במערכת הגפ"ן:
מייל: sparks@kidum-edu.org.il
טל: 02-6441129