שנת הלימודים תשפ"א היא השנה בה יצא לדרך המחזור הראשון של תיכון שחרית – תיכון ניסויי דתי ברוח HTH, וזוהי הזדמנות להכיר מקרוב את שיטת הלימוד הבית מדרשית הרב תחומית, המאפיינת את תיכון שחרית.
מהי למידה בית מדרשית רב תחומית?
למידה בית מדרשית רב תחומית מבוססת על מסורת בית המדרש בדגש על פיתוח מיומנויות: שילוב בין לימוד באופן עצמאי ללימוד בחברותות, דרך קבוצות לימוד, במחלוקת ודיון. הלמידה בבית המדרש רחבת היקף ונוגעת במגוון תחומי דעת.
בין בתי המדרש: יהדות, רוח, מדע וטבע, יצירה, שפות הכוללות אנגלית וערבית, מתמטיקה ועוד.
הנה כמה דוגמאות ללמידה הבית מדרשית שלנו במגוון תחומים:
בית מדרש אנגלית:
Inspiring Teenagers מה גורם לנער/ה להיות מעורר/ת השראה? זוהי שאלת חקר אשר חקרו תלמידי ותלמידות בית מדרש אנגלית עם יעל. במסגרת החקר, קוראים התלמידות והתלמידים טקסטים על נערים ונערות שעשו שינוי במציאות, שברו שיא ו/או פעלו באופן מעורר השראה.
התלמידות והתלמידים חיפשו את התשובה לשאלה מה גרם לכל אחד ואחת מהנערות והנערים לפעול כפי שפעלו. החקר מחזק את אוצר המילים, את שאילת השאלות ואת המיומנות של קריאת טקסטים וכתיבה בעבר פשוט.
בנוסף, התלמידות והתלמידים עובדים על תערוכה בית ספרית בה הציגו באמצעות כרזות שיעצבו את הנערות והנערים שבחרו ככאלו המעוררות ומעוררים בהם השראה. עד אז, הם מתרגלים אוצר מילים רלוונטי באמצעות יצירת "ממים".
בימים אלו נפתח מועדון ה speaking club לפיתוח אוצר המילים וההבעה בעל פה ומלווה את הלמידה גם קריאה מונחית.
בית מדרש מדע וטבע:
במסגרת זו נעשה שימוש בכוח החבורה ושאילת שאלות כדי לגלות את החוקים לפיהם פועל העולם, והכל דרך התנסויות, תצפית בתופעות, ושיח חוקר כיתתי.
בכל תחום במדעים – פיזיקה, ביולוגיה וכימיה, הלמידה מתקיימת דרך שאלה פורייה, חקר ופרויקט. בפיזיקה למשל, עסקו התלמידים והתלמידות באנרגיות דרך השאלה "איך פרפר יוצר סופה?" מה שהוביל ליצירת מכונת רוב גולדברג, מערכת מסובכת המורכבת מחלקים רבים ולעתים שונים מאוד באופיים, ועבורה נדרשו יצירתיות והבנה, עבודה דרך הידיים, ביקורת עצמית ועמידה בזמנים.
בכימיה לדוגמה, נושא החלקיקים בא לידי ביטוי בשאילת שאלות על תופעות יומיומיות, והבנת "מאחורי הקלעים" בדרך החקר וההתנסות והשאלה המלווה שלנו היא "האם לכל תופעה בעולם יש הסבר?".
בדרך אל פרויקט הסיום, נשאלו שאלות והוסקו מסקנות עד ליצירת סרטון סטופ-מושן המעמיק בתופעת טבע אחת.
בית מדרש רוח:
למי שייכת ירושלים? שאלו תלמידי ותלמידות בית מדרש רוח בשחרית. וכמו בכל חקר בשחרית הנפתח בשאלה גדולה, התלמידות והתלמידים החלו בחיפוש אחר התשובה בדרכים שונות, באיתור מקורות, בחקר ובבירור.
החיים בירושלים, מאפשרים לתלמידים ללמוד ולחקור את השאלה גם דרך הרגליים. אז רגע לפני סגר נוסף, יצאו תלמידי שחרית לסיור המסכם את בית מדרש רוח המשלב היסטוריה, גיאוגרפיה, תנ"ך ועוד, אותו הם והן מדריכים בעצמם.
בית מדרש יוצר:
השנה, בחרו התלמידים בין תאטרון, אומנות, רובוטיקה, נגרות וגינון. לאורך שנות הלימודים בחטיבה, כלל התלמידים מתנסים במגוון התחומים על מנת להגיע לבחירה מיטבית בשלב התיכון כאשר הם יידרשו לבחור מגמה ותחום התמחות.
במסגרת בית מדרש נגרות וגינון למשל, תכננו התלמידים יחד עם המורה וצוות מקצועי מהגן הבוטני, את גינת הירק בכניסה לבית הספר והקימו אותה בעצמם. בנים ובנות אחזו במקדחות ומברגות, עדרו ושתלו והוסיפו לאדניות גם ספסלים שבנו ועיצבו המשרתים את קהילת בית הספר בישיבה משותפת.
בימים אלו כבר ניתן ללקט מהירקות שצמחו ואם תעברו באזור, תקפצו להציץ. יש לתלמידות והתלמידים עוד הרבה רעיונות להמשך.