מומחים מעולמות החינוך והחברה בישראל ובארה"ב השתתפו ביום עיון שארגנה האגודה לקידום החינוך שנושאו Education 3.0 – חדשנות ואתגרים בחינוך הישראלי, ושהתקיים בפדרציית ניו יורק בארה"ב
יום העיון שנושאו education 3.0 היה אחד המקומות המרתקים ביותר להימצא בהם בניו יורק לאחרונה. הדוברים והמשתתפים, שהגיעו מישראל ומארה"ב, עסקו במצב הנוכחי בזירה החינוכית הישראלית וביוזמות חינוכיות פורצות דרך בקהילה החרדית, במגזר הערבי ובקידום שוויון מגדרי במערכת החינוך.
בכנס שנערך ביוזמת ובהובלת האגודה לקידום החינוך וה-AFK- ארגון הידידים האמריקאי של האגודה לקידום החינוך בפדרציית ניו יורק, השתתפו כ-80 אנשי חינוך, מנהלי ארגונים ללא כוונות רווח וארגונים חברתיים, מקבלי החלטות בקרנות ומקדמי שינוי. במקביל לפאנלים החינוכיים המרתקים שהתקיימו במהלך היום, המשתתפים לקחו חלק גם בדיונים פעילים, שאלו שאלות וקיבלו תשובות מחברי הפאנלים.
ד"ר שריל פישביין, נשיאת ה- JCRC של ניו יורק, פתחה את הכנס. בדבריה, הדגישה ד"ר פישביין את הצורך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם הקהילות המקומיות כדי לייצר שינוי. נושא מרכזי זה קיבל חיזוק מדוברים נוספים במהלך היום.
איתן מורן, מנכ"ל האגודה לקידום החינוך, שיתף בתהליך העשייה החינוכית פורצת הדרך של האגודה לקידום החינוך בראשותו בשיח פתוח עם רוני רובינשטיין, פעילה מובילה במנהיגות היהודית בארה"ב. מורן ציין כי ההצלחה לה זכתה האגודה לקידום החינוך בהקמת בתי ספר ייחודיים בעלי מודלים חינוכיים חדשניים, מקורה בצוות ההנהגה וההובלה החינוכי של האגודה ובשיתוף פעולה הדוק עם הורים, קהילות ועיריות המוכנים לקדם שינוי.
במהלך פאנל שנושאו "כשחזון פוגש השפעה", הסבירו מובילו קרנות אמריקאיות- דייוויד מלאך, מנכ"ל ה-UIA, דבי נידרברג, מנכ"לית קרן ג'ורג' רוהר ואלן דיווק, מנהל קרן ליטאואר, כיצד עובדים תורמים עם מקבלי מענקים על מנת למקסם את ההשפעה של התרומות שלהם.
עידו אהרוני, לשעבר שגריר ישראל ומרצה מוערך בNYU-, הדגיש את החשיבות המתמשכת של תמיכה אמריקאית במוסדות ישראליים. הוא ציין כדוגמה מוקדמת למגמה הנוכחית של נתינה ממוקדת את יזם הנדל"ן בלוס אנג'לס לואי בויאר, אשר בתחילת שנות השישים מימן את הקמת בית הספר הראשון של האגודה לקידום החינוך – התיכון ע"ש מיי בויאר בירושלים, מבתי הספר המובילים והנחשבים בישראל.
את הפאנל השני של היום, שנושאו קידום מנהיגות ומצוינות בקרב בני נוער ערבים, הנחתה לירון שהם, מנכ"לית כוח המשימה הבינלאומי בנושאי ערבים-ישראלים, כשלצידה דמויות חינוכיות מובילות. חדיג'ה טאהא, מנטורית במכון אבני ראשה לפיתוח מנהלים, סיפרה את סיפורה האישי כאישה הראשונה שניהלה בית ספר ערבי בישראל ואת חלקה בהקמת מכון הכשרה לניהול עבור נשים ערביות אחרות שתוכלנה ללכת בעקבותיה.
עו"ד עלי חיידר, מנהל פרויקטים ויזמות באגודה לקידום החינוך, סיפר על תהליך הקמת כפר הנוער הראשון בישראל למנהיגות ערבית צעירה- סינדיאנה, שבו היו מעורבים כשותפים מלאים יזמים ובעלי עניין מקרב הקהילה הערבית.
על שוויון מגדרי ויצירת גשרים חינוכיים
מושב הפאנל השלישי עסק באתגר המשותף למוסדות חינוכיים ברחבי העולם – קידום שוויון מגדרי בזירה החינוכית. הובילה את הדיון יעל בוים-פיין, המנהלת המייסדת של המרכז לשוויון מגדרי בחינוך באגודה לקידום החינוך, יחד עם פרופ' שולמית ריינהרץ מאוניברסיטת ברנדייס, הרב דיאנה פרסקו, מנהלת "MovingTraditions" בניו יורק ושלי קליין, מנהלת תכנית מודלים חדשים בשוויון מגדרי של ה-Jewish Education Project.
חברות הפאנל הסכימו כי השגת שוויון מגדרי היא אתגר אוניברסלי וסוגיה מורכבת. לדבריהן, פעמים רבות חוסר השוויון הוא לא מכוון, אלא תולדה של מנהגים ומוסכמות חברתיות. לדעתן, יש לעשות צעדים קטנים בכיתות ובמסגרות חינוכיות אחרות כדי לוודא שלבנות יש את אותה ההזדמנות להשתתפות, להכרה ולמנהיגות כמו בנים.
הנושא שעמד במרכזו של הפאנל החותם את היום היה יצירת גשרים חינוכיים לשילוב תלמידים חרדים בחברה הישראלית. מומחים מישראל ומארה"ב דנו באתגרים של מטרה חשובה זו. המנחה מארק צ'רנדוף, נשיא קרן Maimonides הוביל את הדיון שכלל את שיינה נוביק, מנכ"לית לשעבר של ה- Hebrew Free Loan Society, הרב יששכר כץ, יו"ר המחלקה לתלמוד בישיבת "חובבי תורה ללימודי רבנות" והרב בצלאל כהן, מייסד ישיבת חכמי ישיבת לב בירושלים.
בקרב חברי הפאנל הייתה הסכמה כללית כי הרחבת תכנית הלימודים החינוכית לנערים חרדים כך שתכלול מקצועות מעשיים כגון אנגלית, היסטוריה, מתמטיקה ומדעים, תשפר את סיכוייהם להשיג משרות משמעותיות ולפרנס טוב יותר את משפחותיהם. הייתה גם הכרה, שבאה לידי ביטוי מתוך ניסיונו האישי של הרב כץ, שקשה מאד בימינו להישאר בתוך החברה החרדית תוך כדי חיפוש הזדמנויות מקצועיות מחוצה לה, הן בארצות הברית והן בישראל.
הרב כהן, שהקים את ישיבת חכמי לב, המשלבת לימודי תורה עם לימודים כלליים לבגרות, הסביר כמה חשוב היה לו שנערים חרדים ירכשו השכלה רחבה כדי שיוכלו להיות מנהיגים משמעותיים ולפרנס את משפחותיהם. כיום, כשהישיבה החלה את שנתה השמינית, הוא גאה לראות כיצד הפך החזון למציאות. עוד הדגיש כי לימודי השפה האנגלית הם מפתח להצלחה.
עו"ד ג'סיקה לאוסון שטיין, מנהלת פיתוח משאבים באגודה לקידום החינוך אשר הנחתה את האירוע, סיכמה את היום כשהיא מודה לכל הדוברים, המשתתפים וההנהגה של הפדרציה של ניו יורק על האירוח האדיב במרכז הכנסים שלהם.