שינוי גדול מתרחש בימינו בכל הקשור לשוויון בין גברים לנשים. למרות זאת, יש עוד דרך ארוכה לעשות כדי להסיר את החסמים המצמצמים את ההזדמנות של גברים ונשים להצליח באופן המתאים ביותר לכוחות ולרצונות האישיים שלהם. התפקידים המגדריים משפיעים מגיל צעיר על דימוי עצמי, תחומי עניין, התנהגות ושאיפות אישיות ומקצועיות. המרחב החינוכי מושפע מהתפיסות האלה, ומשמר את אי השוויון המגדרי, ובכך מגביל את ההתפתחות של בנים ובנות.
מה קורה במרחב החינוכי?
- הבניות חברתיות אודות האופי השונה של בנים ובנות יוצרות ציפיות שונות המגבילות את מימוש הפוטנציאל של בנים ובנות במרחבים חינוכיים פורמליים ובלתי פורמליים.
- צוותי הנהלה, חינוך והדרכה בדרך כלל לא מודעים ליחס השונה שמקבלים הבנים והבנות. למשל, לבנים סולחים יותר כשהם לא רגועים או מבולגנים, ומבנות מצפים להשקיע בלימודים ולהיות רגישות .
- אלימות מגדרית היא תופעה נפוצה הכוללת, קללות על רקע נטייה מינית, סנקציות חברתיות המופעלות כלפי מי שהוא לא מספיק "גבר", או מי שלא נראית מספיק נשית ואלימות מינית.
- מגדר הוא מאפיין זהות בסיסי ביותר, ולמרות זאת לבני ובנות נוער בדרך כלל אין מרחב לשיח כנה וחינוכי על הנושא הזה, שמאוד מעסיק אותם.
- פעמים רבות נושא המגדר נדחק הצידה בגלל נושאים חשובים או בוערים יותר, כאשר בעצם הוא תנאי להצלחה של כל מהלך חינוכי וחברתי.
- המודעות לנושא המגדר הולכת ומתפתחת, אבל מרבית העשייה בתחום היא נקודתית, ובדרך כלל לא מתפתחת לשינוי מערכתי.
מה המשימה של המרכז לשוויון מגדרי בחינוך?
המרכז לשוויון מגדרי בחינוך, מבית האגודה לקידום החינוך, ירושלים, הוקם במטרה לקדם את יצירתה של חברה שוויונית, בה לכל איש ואישה יש את הזכות והאפשרות לבוא לידי ביטוי ומימוש מלאים ולחיות חיים טובים יותר, שאינם מוגבלים על ידי חסמים מגדריים. הזכות הזאת צריכה להתממש בראש ובראשונה בשדה החינוכי המהווה מרחב מרכזי ללמידה, צמיחה והתפתחות.
התפיסות המגדריות כל כך חזקות, וכולנו גדלנו עליהן, ולכן הדרך לשנות את המצב היא על ידי בחינה מודעת ואקטיבית של ההתנהגות שלנו במשקפיים מגדריות, כדי לאתר ולהחליף את הפרקטיקות שמשמרות אפליה, בפרקטיקות שמקדמות שוויון מגדרי. אם לא עושים את התהליך הזה באופן מודע ומכוון, משמרים את הפערים. על פי תפיסת המרכז, זאת לא פריבילגיה לעסוק בנושא הזה, אלא צורך בסיסי, של בנות ובנים כאחד.
מה הן דרכי הפעולה של המרכז?
- ליווי ארגונים חינוכיים וחברתיים בתהליכי הטמעה של פרקטיקה מקדמת שוויון מגדרי
- פיתוח מודלים וכלים בתחום החינוך והמגדר
- הכשרה ופיתוח מקצועי של צוותים
- פיתוח והפעלה של מיזמים ותכניות במרחבים חינוכיים וקהילתיים
- פיתוח ימי עיון, כנסים, ומפגשי למידה
- הערכה ומחקר של יוזמות
- שיתופי פעולה בינלאומיים
יעל בוים- פיין, המנהלת המייסדת של המרכז לשוויון מגדרי בחינוך היא אשת חינוך, ניהול ופעילה חברתית. יעל הקימה וניהלה את מחלקת חינוך בבית אבי חי. יעל היא בעלת השכלה אקדמית בתקשורת, תרבות, מגדר וחינוך פלורליסטי, בוגרת בית ספר מנדל למנהיגות חינוכית, בוגרת תכנית המנהיגות של מחלקת המדינה האמריקאית, וחברת וועד מנהל של הארגון הבינלאומי לחינוך ומגדר (GEA).