נאות למידה

"נאות למידה" – מסייעים לתלמידים להצליח

התכנית "נאות למידה" הוקמה בשיתוף פעולה בין משפחתו של נאות ויצמן ז"ל לבין האגודה לקידום החינוך בירושלים.

התכנית היא מודל חינוכי מקיף שנועד לסייע לתלמידים בכיתות ז' עד י"ב, להוריהם ולצוותים החינוכיים בבתי הספר שלהם בהתמודדות עם קשיי למידה. התכנית מבנה סביבה לימודית שבה כל הגורמים הללו עובדים בשיתוף פעולה וביעילות, במטרה לשפר את הישגיהם הלימודיים ולחזק את חוסנם הרגשי של בני נוער המתמודדים עם קשיי למידה.

התכנית פועלת בחסות האגודה לקידום החינוך בירושלים, ומיושמת בבתי-ספר על-יסודיים ובפנימיות המופעלות על ידי האגודה. "נאות למידה" עושה שימוש מיטבי ויעיל בשירותים ובמשאבים הניתנים על ידי המדינה, ומוסיפה עליהם שירותי תמיכה, הממומנים מכספי תרומות.

"נאות למידה" מנציחה את חייו והישגיו הלימודיים של נאות ויצמן ז"ל.

נאות ויצמן והוריו התמודדו עם אתגר והצליחו
נאות, ילד ״בעייתי״ טיפוסי, לא הצליח לשבת בשקט בכיתה והתקשה להתרכז בשיעורים. תסכולם של הוריו גדל ככל שרבו ניסיונותיהם לסייע לו, בין אם על ידי משמעת נוקשה, ובין אם בעזרת תמריצים חיוביים ושימוש במורים פרטיים. כל הניסיונות לא הובילו לתוצאות המבוקשות.

התייעצויות עם מומחים לימדו אותם שבעזרת התערבות מתאימה וסביבה לימודית תומכת, גם ילדים עם קשיי למידה (שלעתים קרובות כרוכות גם בהפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות — ADHD) יכולים להצליח בלימודים ובחיים.

בבית הספר לא נעשו אבחונים לקשיי למידה ולא נבנתה תכנית התערבות אפקטיבית, וכך נאלצו הוריו של נאות לפנות לאבחון פרטי, ומימנו מכיסם את עיקר התמיכה והסיוע גם במשך שנות לימודיו, תמיכה שעלותה עשרות אלפי שקלים.

המאמצים נשאו פרי. הודות להתמדה של נאות, של מוריו ושל הוריו, התקדם נאות בלימודים והפך לתלמיד נלהב. הוא הצליח להשלים תכנית לימודים מלאה ולעמוד בבחינות הבגרות, ואף היה לאחד התלמידים המצטיינים בכיתתו.

נאות התגייס לצה״ל והשלים בהצלחה את הכשרתו כלוחם בחטיבת גולני באביב של 2011.

זמן קצר לאחר סיום המסלול, בחופשת הפסח, נפל נאות בתאונת צלילה. בן 20 היה במותו.

 

מטרות התכנית "נאות למידה":

✓ לקדם את ההצלחות בלימודים ואת החוסן הרגשי של תלמידים עם קשיי למידה ולקויות למידה.

✓ לבנות מודל חינוכי מדוייק ויעיל, שיתאים לבתי ספר נוספים ברחבי הארץ.

✓ להגדיל את מספר התלמידים עם קשיי למידה המקבלים תעודת בגרות איכותית, שתסייע להם לקבל תפקיד מאתגר ומספק בצה"ל, לרכוש השכלה גבוהה ומקצוע משמעותי.

✓ להעשיר את הידע של צוותים חינוכיים והנהלות בבתי ספר ולהכשירם לטיפול בקשיים לימודיים. צוות בעל ידע וכלים בהוראה הטרוגנית מתפקד טוב יותר ומייצר סביבת לימודים משופרת בכיתות ובבית הספר בכלל. כל תלמידי בתי-הספר נהנים מכך. ההכשרה מאפשרת להבין טוב יותר תלמידים עם לקויות למידה ונותנת את הכלים ליצירת סביבה שבה תלמידים עם קשיים בלמידה יכולים ללמוד לצד חבריהם.

✓ לצמצם את העומס הכלכלי ואת המתח המתלווה אליו בקרב המשפחות על ידי סבסוד האבחונים והספקת שירותי הסיוע הנדרשים, תוך שיתוף ועדכון שוטף של ההורים.

 

"מספיק שילדה באה אלי עם אור בעיניים ואומרת 'ידעתי מה לעשות במבחן!"
רכז למידה, ביה"ס דרור

כיצד עושים זאת?

מרכזי נאות למידה
מרכזי למידה על שם נאות פועלים בכל מוסדות החינוך השייכים לאגודה לקידום החינוך. כל מרכז "נאות למידה" מנוהל ומרוכז על ידי רכז, השייך לצוות החינוכי בבית הספר. לרכז מומחיות בתחום ליקויי הלמידה ובעיות קשב וריכוז, והוא עוקב מקרוב אחרי כל תלמיד ותלמידה הזקוקים לעזרה ודואג לספק את הסיוע והתגבור על-פי הצרכים. הרכז אחראי לאיתור ההתערבויות המתאימות לכל תלמיד, לבניית מערך לימוד אישי ולתיאום התגבורים וההתאמות המגיעים לו. הרכז עומד בקשר קבוע עם המחנכים והמורים המקצועיים ועוזר לתאם ביניהם.

אבחונים
"נאות למידה" משתתפת במימון אבחונים פסיכו-דידקטיים. האבחונים נעשים על ידי מומחים מורשים שנבחרו בקפידה. רכזי "נאות למידה" משתמשים באבחונים כדי לתכנן ולהתאים את תכנית ההתערבות המתאימה ביותר לצרכיו של כל תלמיד, ובכלל זה עיצוב אסטרטגיות הלמידה לפי האבחון והדרכת המורים לגבי דרכי ההוראה המתאימות.

הישגי התכנית

דו"ח ההערכה החיצוני שנכתב על התכנית מעלה כי לתכנית הישגים ניכרים:

1.יותר ממחצית התלמידים בתכנית "נאות למידה" שיפרו את הציונים במקצועות הליבה.

2. השיפור המשמעותי ביותר של התלמידים הוא במקצוע המתמטיקה.

3. רכזי הלמידה איתרו וניצלו משאבים שבעבר לא נעשה בהם שימוש.

4. שיתוף הפעולה והתיאום עם המורים צויין כקריטי להצלחה בהתערבויות השונות.

* מתוך דו"ח ההערכה לשנת תשע"ד, שכתב יובל פיורקו, פסיכולוג חברתי, במסגרת מכון צפנת למחקר, פיתוח וייעוץ ארגוני

 

 

הצוות המוביל בתכנית "נאות למידה"

עדן ישראלי – פיתוח תהליכי למידה: ניצוצות חבויים, נאות למידה. לעדן מעל 20 שנות ניסיון בטיפול והוראה של תלמידים עם קשיי למידה והתנהגות, שימשה כמדריכה מחוזית במשרד החינוך וכמומחית תחום טיפול בקשיי התנהגות. היא בעלת ב.א. בפסיכולוגיה ומ.א. בחינוך מיוחד באוניברסיטה העברית. בנוסף היא מאבחנת דידקטית ומנתחת התנהגות (ABA). עדן הקימה ומנהלת את מרכזי התמיכה של "נאות למידה" עבור תלמיד מוסדות האגודה לקידום החינוך.

חיים ויצמן, ראש ועדת ההיגוי של "נאות למידה" חיים נולד בקליבלנד, גדל בסילבר-ספרינג שבמדינת מרילנד בארצות הברית, והשלים את לימודיו באוניברסיטת דיוק (Duke). עם סיום לימודיו, הגיע לשנה לישראל כמתנדב בקהילות נזקקות, שנה ששינתה את מסלול חייו. בנוסף לעבודתו כמתרגם ספרים מעברית לאנגלית, חיים הוא מחברם של כמה ספרים משלו, Company C: An American’s Life as a Citizen-Soldier in Israel ו- A Crack in the Earth: A Journey Up Israel’s Rift Valley. הוא אף כותב מדי חודש את המדור “Necessary Stories” בעיתון Jerusalem Report.

חיים נשוי לאילנה. בתם הבכורה, מזמור, היא אנימטורית. בנם הגדול, עשור, הוא קצין בצה"ל וסטודנט למשפטים. עשור נשוי לעדי, סטודנטית לביולוגיה חישובית, שניהם באוניברסיטה העברית. הבן הצעיר, נאות, נפל בשנת 2011 במהלך שירותו הצבאי בחטיבת גולני. הבת הצעירה, משגב, משרתת ביחידת "קרקל". האתר של חיים – לחצו כאן

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, להתייעצות, למידע נוסף או לברור לגבי ימים פתוחים

מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה, להתייעצות, למידע נוסף או לברור לגבי ימים פתוחים