הפעלת מערך הטיפול והתמיכה (מעטפ"ת) של המינהל לסטודנטים עולים במשרד העלייה והקליטה
הפרויקט מבוצע על ידי האגודה לקידום החינוך, ירושלים (ע"ר) עבור המינהל לסטודנטים עולים במשרד העלייה והקליטה
מעטפ"ת – מערך הטיפול והתמיכה בסטודנטים עולים
המנהל לסטודנטים עולים מפעיל באמצעות האגודה לקידום החינוך מערך תמיכה בסטודנטים העולים ובסטודנטים יוצאי אתיופיה, ס"ה כ-6,000 סטודנטים בכל רחבי הארץ ובעשרות מוסדות לימוד אקדמיים; אוניברסיטאות ומכללות.
מערך התמיכה כולל סיוע בתהליך הקליטה באמצעות תמיכה אקדמית, חברתית וסוציאלית. בנוסף לכך פועלת תכנית שח"ק (שירות חברתי קהילתי) במסגרתה מתנדבים מאות מהסטודנטים בעשייה חברתית כחלק ממחויבותם לקבלת הסיוע הכספי במימון שכר הלימוד.
מטרות המעטפ"ת
– סיוע לסטודנטים העולים ללמוד בתנאים מיטביים ולסיים לימודיו כתִקנם לקבלת תואר / תעודה.
– עידוד ההיכרות של הסטודנטים העולים עם הארץ, וחיזוק תחושת השייכות לחברה ולתרבות הישראלית.
– העצמת הסטודנטים העולים כדי שיממשו את יכולותיהם, תוך גישור על פערי שפה, תרבות, משבר הגירה, קשיים כלכליים וכיו"ב.
– מתן כלים להשתלבות בחברה הן במהלך הלימודים, הן לקראת תעסוקה הולמת בעתיד.
שירותי המעטפ"ת לסטודנט
– תמיכה אישית חברתית – טיפול וליווי אישי מצוותי השטח, מדריכים שהם סטודנטים בעצמם, הפרוסים במוסדות הלימוד ברחבי הארץ. המדריכים נמצאים בקשר שוטף עם הסטודנטים העולים והם מהווים כתובת משמעותית לכל צורך.
– עידוד ההיכרות של הסטודנטים העולים עם הארץ, וחיזוק תחושת השייכות לחברה ולתרבות הישראלית.
– תמיכה אקדמית – מטרת הסיוע האקדמי לסייע לסטודנט להתמודד בהצלחה עם המטלות הלימודיות ולתת בידיו כלים על מנת שיצליח בבחינות וישלים את לימודיו. הסיוע האקדמי כולל השתתפות במימון סיוע לימודי באמצעות מוסדות הלימוד.
– תמיכה סוציאלית – ציבור הסטודנטים העולים מתמודד בו זמנית עם שלושה מוקדי משבר: משבר ההגירה, שאלות בנושא זהות המאפיינות את הצעירים וההתמודדות עם הכניסה למערכת האקדמית. כמענה להתמודדויות אלה מופעל שירות של טיפול פרטני ע"י עובדים סוציאליים.
– תמיכה חברתית – במסגרת המעטפ"ת מוצעים לסטודנטים אירועים חברתיים, ופעילויות חינוכיות וערכיות המהוות תשתית ליצירת קבוצת השתייכות, היכרות עם הארץ ועם בני גילם.
– שח"ק – מערך שירות חברתי קהילתי המבוצע בהתנדבות ע"י הסטודנטים. התכנית נועדה לאפשר לסטודנטים להכיר מקרוב חלקים נוספים מהחברה הישראלית, להיחשף לקבוצות אוכלוסייה חלשות, וליצור תהליך של שינוי ממעמד של נקלט למעמד של תורם אקטיבי בחברה הישראלית.